" Dragostea pentru munte este una dintre cele mai pure si depline. ea nu ne va dezamagi niciodata "

Generalitati


TIMPUL – VREMEA PROBABILA – CUM ACTIONAM


Daca știm să “citim” în natură vom putea stabili timpul probabil: când presiunea aerului crește va urma timp frumos. Apusul este limpede, cu cer albastru sau ușor arămiu. Noaptea stelele sclipesc și dimineața, la altitudine, este ceață. Diminețile cu cer roșu, norii negri și scăderea presiunii aerului prevestesc vreme urâtă.

În Făgăraș timpul de parcurgere a traseelor între două cabane este în medie de 6 ore. De multe ori, în acest interval, survin schimbări radicale ale vremii. Chiar în lunile cele mai călduroase putem fi surprinși de ninsori și viscole.

În caz de vreme urâta circulația pe creasta somitală – mai ales în Făgăraș – trebuie evitată. Ieșirea din creastă este prima masură de salvare. La limita de 1800 m începe pădurea care ne poate oferi un adăpost mai sigur și un microclimat mai blând. Toate văile duc în ultimă instanță spre așezări omenești.

În cazul în care avem nevoie de ajutor atenționăm (acustic sau vizual) cu șase semnale pe minut.

Cel mai important lucru în caz de rătăcire este calmul, decizia și conștiința faptului ca numai cu forțe morale și fizice vom ajunge unde dorim. De aceea să nu fugim, să nu mergem până la epuizare. La maximum o oră de mers să ne oprim pentru o gustare și o scurtă pauză de odihnă, chiar dacă e noapte.

Echipamentul și alimentația necesară parcurgerii traseelor montane sunt strâns legate de etajul climatic la care vrem să desfășurăm excursia. Pentru țara noastră este unanim acceptată următoarea clasificare: până la 1500m – trasee ușoare; 1500 – 1800 m – trasee mijlocii și peste această cotă – trasee dificile.

În general în masivul Făgăraș cât și în circuitul munților Cibin – Sebeș – Lotru traseele ating altitudini de peste 2000m pe lungi distanțe și de aceea facem câteva recomandări specifice acestor zone:


ECHIPAMENTUL

se impune sa fie comod, călduros, apt să reziste la ploi și vânturi puternice. Este nerecomandabilă parcurgerea traseelor, la peste 1800m, în teniși, bascheți sau espadrile. O pereche de bocanci cu talpa profilată vă apără piciorul mai bine de bolovănișul crestelor și de umiditate excesivă. Dar nu-i inaugurați într-un astfel de traseu.
    • Un ciorap de bumbac și unul de lână (plus schimburile necesare) amortizează mersul și creează un strat izolator ferm, atât pentru frig cât și pentru căldură.
    • Pantalonul cel mai comod este cel de tip alpin cu ciorapi trei sferturi din bumbac sau lână. Apoi maieu și chilot tetra (cu schimburile necesare), cămașa cu manecă lungă – de preferință din diftin – pulover de lână cu mâneci și închis la gât. Pentru ploaie: pelerine ușoare care se pot strânge și pe corp, hanorac pentru vânt sau burniță, caciuliță de lână, ochelari de soare și eventual mănuși. Deasemenea, pe timp de ploaie sunt foarte utile foliile de polietilenă (2/2m) pentru 3-4 persoane.


ALIMENTATIA

trebuie sa fie bogată în substanțe nutritive și variată. Dimineața și seara mesele pot fi mai abundente – cu condiția de a le servi cu câte o oră înainte de plecarea în traseu sau de odihnă de noapte.
    • În timpul deplasării – pe un traseu dificil de 7-8 ore se impun cel puțin doua mese ușoare și dulciuri, vitamina C, ciocolată, ceai sau cafea – în nici un caz alcool.
    • Este indicat un consum redus de apă. O alimentație suficientă pentru parcurgerea traseelor mijlocii și dificile trebuie sa atingă 4000 calorii pe zi.


ÎN RUCSAC

trebuie sa avem un minim de provizii alimentare, nealterabile, și care sa ocupe un volum cât mai mic. Vara, mergând pe munte, consumăm cca 3000 calorii pe zi. În anotimpul rece avem nevoie de minimum 4400 calorii pe zi.
    • Valorile energetice eliberate prin consumarea a 100 grame de:
      • untură – 928 calorii;
      • unt – 806 ;
      • slănină afumată – 652;
      • ciocolată – 604;
      • masline – 540;
      • lapte praf – 530;
      • zahăr – 410;
      • brânză – 377;
      • conservă de carne de porc – 325;
      • gem – 300;
      • pateu de ficat – 295;
      • sardele în ulei – 287;
      • usturoi – 137
    • Cel mai bun aliment pentru un montaniard este acela care are valoare nutritivă ridicată, volum mic, greutate scăzută, se păstrează timp îndelungat și îi place foarte mult.